Μια πρωτοποριακή μέθοδος ανάλυσης της ποίησης, της λογοτεχνίας, κάθε μορφής Τέχνης, όλης της Ζωής!

Η μέθοδος ανάλυσης της ποίησης και της λογοτεχνίας μέσα από την οποία εργαζόμαστε στον Όμιλο Εξυπηρετητών, δημιουργήθηκε, αναπτύχθηκε και διδάχτηκε από τον ποιητή και φιλόσοφο Δημήτρη Κακαλίδη, ιδρυτή του Ομίλου και των εκδόσεων «Μέγας Σείριος». Πρόκειται για μια πρωτοποριακή μέθοδο που κάνει βαθιά, εσωτερική ανάλυση της λογοτεχνίας και της ποίησης, και προεκτείνεται σε κάθε έργο Τέχνης, π.χ. στη ζωγραφική, σε κινηματογραφικές ταινίες, στο θέατρο αλλά κυρίως εκτείνεται σε ολόκληρη τη Ζωή με τις διάφορες όψεις, τις καταστάσεις και τα δρώμενα της.

Αναγνωρίζεται ως μια προσέγγιση πνευματικής αποκάλυψης, που φέρνει τη σύνθεση βαθύτερων μηνυμάτων και οδηγεί τον αναγνώστη σε συνειδησιακή ανάταση και πνευματική διεύρυνση. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά διεθνώς, στην επιστημονική κοινότητα στο 7ο Παγκόσμιο Συνέδριο Λογοτεχνίας του ακαδημαϊκού φορέα Atiner τον Ιούνιο 2014, αποσπώντας θερμότατα σχόλια από τους συμμετέχοντες στο συνέδριο, καθηγητές πανεπιστημίου απ’ όλο τον κόσμο:

«Θέλω να τη διδάξω στους φοιτητές μου. Βρήκα πολύ ενδιαφέροντα τα τρία επίπεδα ανάλυσης «Άνθρωπος-Ανθρωπότητα-Οντότητα». Θα είμαστε σε επαφή για να μου πείτε περισσότερα. Θα σας στείλω λεπτομέρειες για το πώς πήγε το μάθημά μου»

«Είναι κάτι νέο, κάτι πραγματικά καινούριο. Δεν υπάρχει κάτι παρόμοιο, αλήθεια σας το λέω!»

«Παρουσιάσατε κάτι πολύ άμεσο και ζωντανό. Έτσι πρέπει. Η Τέχνη και ο Λόγος να φέρνουν μέσα τους τη Ζωή»

«Η παρουσίασή σας είχε κάτι το μαγικό και με ενδιαφέρει πολύ η σύνδεση που κάνετε με το πνεύμα»

«Συγκινήθηκα πάρα πολύ από την ανάλυση του ποιήματος που κάνατε. Ένιωσα μεγάλη ασφάλεια, ότι κάποιος ενδιαφέρεται πραγματικά και είναι εκεί να με κρατήσει»

Η εργασία μας πάνω σε αυτή τη μέθοδο ανάλυσης δημοσιεύτηκε και στο επιστημονικό περιοδικό Athens Journal of Philology (τόμος 1, τεύχος 3 Σεπτέμβριος 2014) που εκδίδεται από το Τμήμα Έρευνας πάνω στις Γλώσσες και στη Γλωσσολογία (Languages and Linguistics Research Unit) και το Τμήμα Έρευνας πάνω στη Λογοτεχνία (Literature Research Unit) του ATINER.

Ο τρόπος αυτός σκέψης αναδύει το βαθύτερο νόημα κάθε λογοτεχνικού έργου, κάθε κατάστασης και αποκαλύπτει το άπειρο μέσα στο περιορισμένο ανάγοντας κάθε έννοια και σύμβολο στην οντολογική του υπόσταση. Συνδέει το καθημερινό με το αιώνιο, το ανθρώπινο με το θεϊκό, τον μικρόκοσμο με το μακρόκοσμο. Αποτυπώθηκε στα δύο φιλοσοφικά έργα του Δ. Κακαλίδη «Η Σοφία του Διηγήματος» (1992) και «Η Σοφία του Ποιήματος» (1994) που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις «Μέγας Σείριος». Στα έργα αυτά ο φιλόσοφος ποιητής αναλύει 100 ποιήματα και 36 διηγήματα Ελλήνων λογοτεχνών και έχει αποσπάσει μοναδικές κριτικές από τον πνευματικό και λογοτεχνικό κόσμο της χώρας:

«Είναι ξεκίνημα μιας νέας φιλολογικής σχολής, ένας νέος ελληνικός, ελληνικότατος δρόμος που διακλαδώνεται μέσα σε παγκόσμια ρεύματα». (Μ. Σταφυλάς, 1993)

«Χαιρετίζουμε αυτή την τόσο επαινετή πρωτοβουλία του Δημήτρη Κακαλίδη, που πρώτος εισάγει στη μελέτη της νεοελληνικής πεζογραφίας και ποίησης αυτή τη μέθοδο κι αυτή η πρωτοβουλία, παράλληλα με την αδιαμφισβήτητη αξία των παρατηρήσεων του συγγραφέα, εγγράφουν στο ενεργητικό του μια μοναδική πνευματική πρωτιά.» (Κ.Μ. Σταμάτης, 1993)

Αφετηρία κάθε ανάλυσης, σύμφωνα με τη μέθοδο αυτή, είναι η συνεχής και αδιάρρηκτη σχέση μεταξύ Ανθρώπου–Ανθρωπότητας–Οντότητας και η εσωτερική θέση ότι κάθε άνθρωπος, στην ουσία του, είναι ήδη ένα ολοκληρωμένο Ον του οποίου το πνεύμα εκφράζεται μέσα από κάθε όψη, κάθε δημιουργία, καθώς αγωνίζεται με διάφορες μορφές και ρόλους να βρει και να εκφράσει την πραγματική του φύση.

Σε όλα, μικρό-μεγάλο, ζωή-θάνατο, μορφικό-άμορφο, βλέπει την Οντότητα. Υπάρχει κοινή αντιμετώπιση των πραγμάτων καθώς τα πάθη, τα ένστικτα, οι επιθυμίες, οι σκοτεινές όψεις του ασυνειδήτου αναγνωρίζονται σαν οντολογικές εκδηλώσεις και πρέπει να μετουσιωθούν σε γνώση και αγάπη για να αποκαλυφθεί η Οντολογική τους φύση.

Τις περισσότερες φορές η ανάλυση ενός ποιήματος γίνεται σε τρία επίπεδα, το ένα πιο διευρυμένο από το άλλο, για να φανεί η δυνατότητα του ανθρώπου και το πέρασμα που οδηγεί το μικρό περιορισμένο εαυτό του στον άπειρο συμπαντικό Εαυτό. Στο Α-επίπεδο η ανάλυση επικεντρώνεται σε ό,τι συμβαίνει μέσα στον άνθρωπο, στο Β-επίπεδο η ανάλυση επικεντρώνεται σε ό,τι συμβαίνει μέσα σ’ ολόκληρη την ανθρωπότητα, ενώ στο Γ-επίπεδο η ανάλυση επικεντρώνεται σε ό,τι συμβαίνει μέσα σ’ ολόκληρη τη δημιουργία, σ’ ολόκληρο το Σύμπαν.

Στην πορεία της η ανάλυση αποσυμβολίζει τις έννοιες, τους αριθμούς, τους μύθους, τις εικόνες, τις ιδέες, ανάγοντας την έννοια της κάθε λέξης σε ένα πνευματικό ταξίδι μέσα σ’ όλες τις πλευρές της ανθρώπινης εμπειρίας. Ο Δ. Κακαλίδης «παίζει» με τα σύμβολα και τους αριθμούς, αποκρυπτογραφεί το κρυμμένο νόημα του Λόγου, μετασχηματίζοντας την κάθε λογοτεχνική εικόνα σε μια Οδύσσεια της εμπειρίας ολόκληρης της ανθρωπότητας. Προβάλλει την ενοποίηση των αντιθέτων δυνάμεων που συνυπάρχουν μέσα στον άνθρωπο και που η αδυναμία του να τις ενοποιήσει προκαλεί προβλήματα και ανασχέσεις στη λειτουργία του. Εξισώνει την ύλη με το πνεύμα, υποστηρίζοντας ότι: αφού όλη η δημιουργία είναι πνευματική και αφού τα πάντα εμπεριέχουν το πνεύμα, ύλη και πνεύμα είναι το ίδιο.

Η μέθοδος αυτή συνθέτει αρχαιοελληνικές σχολές σκέψης όπως η αριθμολογία του Πυθαγόρα, η βεβαιότητα του Αριστοτέλη για τη συνύπαρξη ύλης-πνεύματος, η εντολή του Ηράκλειτου για την αέναη ροή, η ιδέα του Πλάτωνα ότι οι ιδέες είναι αριθμοί και η μαιευτική του Σωκράτη που διείσδυε στην ψυχή του συνομιλητή φέρνοντας στο φως την αλήθεια που έκρυβε μέσα της.

Με παραδείγματα από την επιστήμη, την ιστορία, τη μυθολογία, την τεχνολογία, εμπεδώνεται κάθε ανάλυση, ενεργοποιώντας τον άνθρωπο να αρχίσει να ερμηνεύει και ο ίδιος τις έννοιες, να εμβαθύνει στις ιδέες και να πειστεί πως είναι ένα ολοκληρωμένο Ον. Να αφυπνιστεί η συνείδησή του και καταλύοντας τους περιορισμούς, τους φόβους και τις δυσκολίες του, να οδηγηθεί από τον μικρό περιορισμένο του εαυτό στον άπειρο Εαυτό, στο μεγαλείο της εσωτερικής ελευθερίας του. Στην καθαρή πηγή της ύπαρξής του. Έτσι, θα μπορέσει να είναι καλά, κάθε στιγμή, στη ζωή του.

Παρασκευή Κωστοπέτρου,

Υπεύθυνη του Ομίλου και των Εκδόσεων Μέγας Σείριος

Βιβλιογραφία:

• Κακαλίδης, Δ., Η Σοφία του Διηγήματος, Μέγας Σείριος, 1992

• Κακαλίδης, Δ., Η Σοφία του Ποιήματος, Μέγας Σείριος, 1994

• Christodoulidi, F., Kostopetrou, P., (2014) «The ‘Kakalidis Method’ for literature analysis: a Synthesis approach» Athens: ATINER’S Conference Paper Series, No: LIT2014-0987

• Christodoulidi, F., Kostopetrou, P., (2014) «The ‘Kakalidis Method’ for literature analysis: a Synthesis approach» , Athens Journal of Philology vol.1, no3

• Σταφυλάς, Μ., Η Προσφορά του Δημήτρη Κακαλίδη στην Τέχνη και στον Άνθρωπο. Ομιλία στον Φιλολογικό Σύλλογο « Παρνασσός», 1993

Σχετικά links:

Μοιραστείτε το

  • Facebook
  • Twitter
  • StumbleUpon
  • Digg
  • Delicious
  • LinkedIn
  • RSS
  • Add to favorites
  • Email