Εμβάθυνση στην Ποίηση-Λογοτεχνία

Μέσα σε όλα τα δρώμενα και τις καταστάσεις της ζωής, μέσα σε ό,τι λέγεται και γράφεται, σε ό,τι βιώνει ο κάθε άνθρωπος ενυπάρχει μια ουσία, ένα νόημα που όταν βγει στο φως, συνειδητοποιούμε μια άλλη διάσταση των πραγμάτων.

Γιατί τα πράγματα δεν είναι μόνο μαύρο και άσπρο, μπορεί να είναι και πολλά χρώματα ταυτόχρονα, ανάλογα με τι μάτια θα τα κοιτάξουμε. Το κάθε τι μέσα στη ζωή μπορεί να κρύβει πολλά χρώματα ακόμα κι αν δεν φαίνονται με την πρώτη ματιά, πολλά σύμβολα και διάφορα νοήματα που, μόνο εάν εμβαθύνουμε πραγματικά σε αυτά, θα μπορέσουμε να τα δούμε.

Μέσα από τις τέχνες, ο άνθρωπος εξωτερικεύει ό,τι αισθάνεται και βιώνει, ό,τι τον απασχολεί, ό,τι ζει. Εκφράζει όμως ο κάθε δημιουργός- ασυνείδητα πολλές φορές- μέσα από τα σύμβολα που χρησιμοποιεί και αλήθειες πανανθρώπινες, πιο βαθιές, για την ανθρώπινη φύση. Η εμβάθυνση στις Τέχνες είναι ένας απλός τρόπος να ανακαλύψουμε τα νοήματα και τη σοφία, που ο άνθρωπος εκφράζοντας την ψυχή του και τον εσωτερικό του κόσμο αποτυπώνει στα έργα τέχνης εδώ και χιλιάδες χρόνια ακόμα και από τις πρώτες τοιχογραφίες.

Η ζωγραφική, το θέατρο, spiritualhealing.gr, Θεραπεία στο χώρο μας, Αίτηση για Θεραπεία, ο κινηματογράφος κτλ έχουν πολλά να μας διδάξουν, αν απλά δούμε προσεκτικά, αν διαβάσουμε πίσω από τα σύμβολα και εμβαθύνουμε με ενδιαφέρον για να αναδυθεί το πραγματικό μεγαλείο του κάθε έργου.

Το Θεραπευτικό Τμήμα, ο ιδρυτής του Ομίλου, Θεραπεία στο χώρο μας, ποιητής και φιλόσοφος, δίδαξε έναν νέο τρόπο προσέγγισης και ανάλυσης της ποίησης και της λογοτεχνίας, ο οποίος φέρνει στην επιφάνεια κρυμμένα νοήματα και αλλάζει τον τρόπο που θεωρούσαμε την τέχνη του λόγου ως τώρα. 

Και επειδή τα γραπτά μένουν, και οι έλληνες συγγραφείς έχουν πολλά να προσφέρουν, ο Δ. Κακαλίδης συνέγραψε δύο τόμους ανάλυσης ποιημάτων και διηγημάτων, με τίτλο «Η Σοφία του Ποιήματος» και «Η Σοφία του Διηγήματος» όπου αναλύονται 100 ποιήματα και 36 διηγήματα.

Πρόκειται για μια πρωτοποριακή μέθοδο που κάνει βαθιά, εσωτερική ανάλυση της λογοτεχνίας και της ποίησης, και ως τρόπος εμβάθυνσης μπορεί να προεκταθεί και σε άλλες μορφές τέχνης, μα και σε ολόκληρη τη Ζωή με τις διάφορες όψεις, τις καταστάσεις και τα δρώμενα της.

Ο τρόπος αυτός σκέψης αναδύει το βαθύτερο νόημα κάθε λογοτεχνικού έργου, κάθε κατάστασης και αποκαλύπτει το άπειρο μέσα στο περιορισμένο ανάγοντας κάθε έννοια και σύμβολο στην οντολογική του υπόσταση. Συνδέει το καθημερινό με το αιώνιο, το ανθρώπινο με το θεϊκό, τον μικρόκοσμο με το μακρόκοσμο και οδηγεί τον άνθρωπο στη μεγαλύτερη Γνώση του Εαυτού. «Μέθοδο Κακαλίδη» την έχουν αποκαλέσει πνευματικοί άνθρωποι της χώρας και την έχουν χαρακτηρίσει ως «ξεκίνημα μιας νέας φιλολογικής σχολής» και «μοναδική πνευματική πρωτιά».

Αυτό τον μοναδικό τρόπο εμβάθυνσης είχαμε την χαρά να τον παρουσιάσουμε για πρώτη φορά διεθνώς στην επιστημονική κοινότητα στο 7ο Παγκόσμιο Συνέδριο Λογοτεχνίας του ακαδημαϊκού φορέα Atiner (Athens Institute forEducation and Reaserach).

Έπειτα, η εργασία μας δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Athens Journal of Philology, που εκδίδεται από το Τμήμα Έρευνας πάνω στις Γλώσσες και στη Γλωσσολογία (Languages and Linguistics Research Unit) και το Τμήμα Έρευνας πάνω στη Λογοτεχνία (Literature Research Unit) του ATINER.

Περισσότερες λεπτομέρειες για το πώς γίνεται η εμβάθυνση στην Ποίηση και τη Λογοτεχνία θα βρείτε Λογοτεχνικό Εργαστήρι.

Αφετηρία κάθε ανάλυσης, σύμφωνα με τη μέθοδο αυτή, είναι η συνεχής και αδιάρρηκτη σχέση μεταξύ Ανθρώπου–Ανθρωπότητας–Οντότητας και η εσωτερική θέση ότι κάθε άνθρωπος, στην ουσία του, είναι ήδη ένα ολοκληρωμένο Ον του οποίου το πνεύμα εκφράζεται μέσα από κάθε όψη, κάθε δημιουργία, καθώς αγωνίζεται με διάφορες μορφές και ρόλους να βρει και να εκφράσει την πραγματική του φύση.

Σε όλα, μικρό-μεγάλο, ζωή-θάνατο, μορφικό-άμορφο, βλέπει την Οντότητα. Υπάρχει κοινή αντιμετώπιση των πραγμάτων καθώς τα πάθη, τα ένστικτα, οι επιθυμίες, οι σκοτεινές όψεις του ασυνειδήτου αναγνωρίζονται σαν οντολογικές εκδηλώσεις και πρέπει να μετουσιωθούν σε γνώση και αγάπη για να αποκαλυφθεί η Οντολογική τους φύση.

Τις περισσότερες φορές η ανάλυση ενός ποιήματος γίνεται σε τρία επίπεδα, το ένα πιο διευρυμένο από το άλλο, για να φανεί η δυνατότητα του ανθρώπου και το πέρασμα που οδηγεί το μικρό περιορισμένο εαυτό του στον άπειρο συμπαντικό Εαυτό. Στο Α-επίπεδο η ανάλυση επικεντρώνεται σε ό,τι συμβαίνει μέσα στον άνθρωπο, στο Β-επίπεδο η ανάλυση επικεντρώνεται σε ό,τι συμβαίνει μέσα σ’ ολόκληρη την ανθρωπότητα, ενώ στο Γ-επίπεδο η ανάλυση επικεντρώνεται σε ό,τι συμβαίνει μέσα σ’ ολόκληρη τη δημιουργία, σ’ ολόκληρο το Σύμπαν.

Στην πορεία της η ανάλυση αποσυμβολίζει τις έννοιες, τους αριθμούς, τους μύθους, τις εικόνες, τις ιδέες, ανάγοντας την έννοια της κάθε λέξης σε ένα πνευματικό ταξίδι μέσα σ’ όλες τις πλευρές της ανθρώπινης εμπειρίας. Ο Δ. Κακαλίδης «παίζει» με τα σύμβολα και τους αριθμούς, αποκρυπτογραφεί το κρυμμένο νόημα του Λόγου, μετασχηματίζοντας την κάθε λογοτεχνική εικόνα σε μια Οδύσσεια της εμπειρίας ολόκληρης της ανθρωπότητας. Προβάλλει την ενοποίηση των αντιθέτων δυνάμεων που συνυπάρχουν μέσα στον άνθρωπο και που η αδυναμία του να τις ενοποιήσει προκαλεί προβλήματα και ανασχέσεις στη λειτουργία του. Εξισώνει την ύλη με το πνεύμα, υποστηρίζοντας ότι: αφού όλη η δημιουργία είναι πνευματική και αφού τα πάντα εμπεριέχουν το πνεύμα, ύλη και πνεύμα είναι το ίδιο.

Η μέθοδος αυτή συνθέτει αρχαιοελληνικές σχολές σκέψης όπως η αριθμολογία του Πυθαγόρα, η βεβαιότητα του Αριστοτέλη για τη συνύπαρξη ύλης-πνεύματος, η εντολή του Ηράκλειτου για την αέναη ροή, η ιδέα του Πλάτωνα ότι οι ιδέες είναι αριθμοί και η μαιευτική του Σωκράτη που διείσδυε στην ψυχή του συνομιλητή φέρνοντας στο φως την αλήθεια που έκρυβε μέσα της.

Με παραδείγματα από την επιστήμη, την ιστορία, τη μυθολογία, την τεχνολογία, εμπεδώνεται κάθε ανάλυση, ενεργοποιώντας τον άνθρωπο να αρχίσει να ερμηνεύει και ο ίδιος τις έννοιες, να εμβαθύνει στις ιδέες και να πειστεί πως είναι ένα ολοκληρωμένο Ον. Να αφυπνιστεί η συνείδησή του και καταλύοντας τους περιορισμούς, τους φόβους και τις δυσκολίες του, να οδηγηθεί από τον μικρό περιορισμένο του εαυτό στον άπειρο Εαυτό, στο μεγαλείο της εσωτερικής ελευθερίας του. Στην καθαρή πηγή της ύπαρξής του. Θεραπεία στο χώρο μας, θα μπορέσει να είναι καλά, κάθε στιγμή, στη ζωή του.


Σχετικά βίντεο:

Το Θεραπευτικό Τμήμα

  • Facebook